Pages

Ads 468x60px

Feel free to drop any comment and don't forget to join this blog!!!

Friday 20 April 2012

Kek Coklat Lembab Bessttt!!!

Assalamualaikum  semua!!!!

Hari ni jom kita belajar buat kek coklat. Kek yang menjadi kegemaran sebahagian besar penduduk bumi... betul ke tak, harap2 betul la ea... Kalau cakap pasal kek coklat mesti pikir kek coklat yang moist punya.. xbest rasanya kalau makan kek coklat yang kering, xlembab... tak de feeling or nikmat...

Resipi ni dapat dari hasil lawatan ke blog-blog masakan.. resipi dari kak munira baharom.. resipi akak ni memang popular... Banyak blogger share resipi akak ni. bagus akak munira sebab tak kedekut ilmu. Saya bangga dengan kakak-kakak, makcik-makcik, abang-abang, adik-adik dan pakcik-pakcik yang tak pernah kedekut ilmu, terutamanya dalam bidang masakan.

Syukur Alhamdullillah makin ramai yang pemurah untuk berkongsi ilmu. Moga kalian semua dimurahkan rezeki dan selalu di bawah rahmat Allah... (opppssss feeling la plak).^_^.

K terpangjang pulak celotehnya... Jom kita tengok resipi yang simple dan amat sedap ni... kalau makan kek ni.. peeerrrgggghhhh mesti nak lagi...hehehe

Kek coklat versi kecik....


Sumber Asal : Munira Baharom
Sumber Sekunder : Coretan Dari Dapur

Bahan-bahan

1 cawan gula pasir 
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat
1 cawan minyak masak 

1 sudu kecil serbuk nescafe (option)


Gaul semua bahan di atas hingga sebati dan masak atas api perlahan sehingga gula larut. Kemudian rehatkan sekejap.

Bahan B:

3/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat
1 sudu kecil (sudu kfc) baking powder

Ayak semua bahan diatas.

Bahan C:

4 biji telur - diblender 


Cara membuat:

Satukan bahan B dan bahan C ke dalam bahan A secara berselang seli dan gaul degan senduk aje. Bila dah sebati masukkan ke dalam loyang yangg digris dan dilapik kertas kalis minyak. Balutkan loyang yang telah dimasukkan adunan dengan aluminium foil atau letakkan towel untuk elakkan air menitik atas kek semasa mengangkat tudung pungukus. Kukus selama 1 jam atau sehingga masak. Jangan buka pengukus semasa proses mengukus 45 min yg pertama takut kek jadi mendap.

Ok siap... dah boleh makan!!!

super moiiisst..

A slice of chocolate cake...yummy!!!


Selamat mencuba!!!

0 comments:

Post a Comment